Велике будівництво доріг. Комерційна пропозиція для підрядних організацій від компанії «Система Оптимум»
Будівельно-ремонтні заходи в дорожній сфері у наш час актуальні для всіх регіонів України. Як одне з підтверджень – далеко небезпідставна реалізація цього року проекту «Велике будівництво доріг», за яким у країні планується побудувати понад шість тисяч кілометрів дорожніх шляхів державного і місцевого значення.
Якщо запитати у звичайних громадян, що вони думають з цього приводу, багато (і це ми можемо з упевненістю сказати без будь-яких соцопитувань) дадуть відповідь щось на зразок «знову гроші з бюджету розійдуться по кишенях чиновників, а дороги якщо і будуть прокладені/відремонтовані, то якість залишить бажати кращого». Що може врятувати ситуацію? Який підхід до справи приведе до протилежного результату, а саме до забезпечення високої якості і тривалої експлуатації кожного кілометра дороги?
Міське будівництво, облаштування присадибних територій, відновлення дорожніх покриттів міжміського сполучення – все це вимагає професійного підходу та інноваційних рішень цілого спектру завдань. Земляні роботи, демонтаж старого покриття, асфальтування, встановлення бордюрів, ямковий ремонт, нанесення розмітки, комплексний благоустрій території, вивіз будівельного сміття – про що б не йшлося, все передбачає застосування високотехнологічного обладнання і правильних якісних матеріалів, дотримання всіх технологічних аспектів, навіть найдрібніших нюансів, плюс залучення професіоналів своєї справи, людей, які знають, що і як потрібно здійснювати для максимально успішного результату. Здавалося б, все сказане очевидне. Але чомусь нерідко, якщо не всіма, то якимись з аспектів успіху нехтується. Якщо ж цього не робити, якщо не нехтувати основоположними принципами будівельно-ремонтних заходів, дороги вийдуть європейськими і будуть гідно оцінені кожним з учасників дорожнього руху.
Впевнені: ви, як підрядна організація, що спеціалізується на дорожньому будівництві, є в зазначеному питанні профі й всією необхідною спеціальною технікою володієте. А ось питання підбору матеріалів, швидше за все, відкрите, тому його зараз і розглянемо більш детально. До вашої уваги – комерційна пропозиція від компанії «Система Оптимум».
Хімічні добавки для дорожнього будівництва
Загалом, хімія для доріг – це дві великі групи добавок: для асфальту і для інших структурних шарів. Якщо розглядати функціональне призначення, то можна виділити:
- адгезійні матеріали;
- емульгатори;
- стабілізатори;
- речовини, що забезпечують морозостійкість;
- повітровтягувачі;
- фіброволокна й аналогічні армуючі добавки;
- в’яжучі компоненти;
- відновники;
- розчинники;
- модифікатори;
- добавки, що перешкоджають прилипанню;
- латекси;
- фарбувальні композиції та ін.
Більшість зі згаданих груп хімічних добавок має представників в каталозі ПП «Система Оптимум» і доступна для придбання на вигідних умовах підрядним організаціям з усієї України. Детальніше про хім. речовини, які є у продажу, про їх роль в дорожньому будівництві, про цінні для спорудження доріг властивості – далі.
Сірка гранульована. Сірка знайшла застосування в цій сфері як добавка або бітумозамінник. Уже кілька десятиліть її активно задіюють в США, Європі, Канаді як при спорудженні нових доріг, так і при реконструкціях, ремонтах. Основні причини популярності такі:
- можливість знизити затрати бітуму і, відповідно, загальні витрати на облаштування дорожніх покриттів;
- відсутність потреби в кам’яних матеріалах, що знаходяться на великих дистанціях, можливість задіювати місцеві піщані ґрунти, слабкі кам’яні матеріали, золу і шлак (ще один плюс в економічному плані);
- істотне поліпшення характеристик асфальтобетонних сумішей, в основі яких – сіркобітумний в’яжучий. Це, зокрема, підвищення стійкості до динамічних навантажень і міцності при стисненні, а відтак зниження товщини певних шарів дорожніх покриттів. Також мінімізація небезпеки виникнення тріщин взимку і пластичних деформацій влітку, у зв’язку з високою теплостійкістю без великого збільшення жорсткості. Готувати суміші з таким компонентом можна в більш низьких температурних режимах. А реалізовувати покриття з сіркобітумним в’яжучим можна в різних місцях, в т.ч. на автостоянках, СТО і т.д., завдяки чудовій стійкості до бензину, дизпалива та інших органічних розчинників. Крім того, хочемо відзначити добрі зручність обробки і ущільнення, термостабільність та зсувостійкість, міцність і максимізацію фізико-механічних властивостей суміші, загалом.
Технологічно при створенні дорожнього матеріалу можливе застосування малих і великих кількостей сірки. У першому випадку сірка служить розріджувачем бітуму в стандартних асфальтобетонах, у другому – наповнювачем суміші. Введення цієї речовини в бітум також варіативне:
- додавання дрібних сірчаних частинок (5 мкм) в гарячий бітум з безперервним перемішуванням і в результаті з плавленням сірки;
- внесення вже розплавленої сірки в гарячий бітум при t менше 150 °С при інтенсивному перемішуванні.
І в тому, і в іншому випадках важливо приділяти увагу швидкості перемішування. Вона повинна бути такою, щоб виходила емульсія і здійснювалася реакція хім. взаємодії компонентів.
Дотримання таких технологічних режимів дає можливість створювати сіркобітумні в’яжучі з кількістю сірки до 30 %.
До слова, є практика застосування сіркобітумних матеріалів і в інших дорожньо-будівельних роботах. Ними обробляють щебінь в установці і при створенні шарів основи або покриття, якщо має місце метод заклинки. Ними також здійснюють просочення щебеневих шарів безпосередньо на дорозі.
Сірчана кислота. Сильна двоосновна к-та, що характеризується вищим ступенем окислення сірки. Разом з олефіном вводиться в вихідний модифікований бітум, у результаті чого поліпшуються адгезійні властивості матеріалу і знижується t крихкості бітуму. Залучення сірчаної кислоти дорожніми організаціями передбачається технологією отримання бітуму з гудрону на окислювальних установках безкомпресорним способом. Вона служить каталізатором, який пришвидшує процес окислення.
Соляна кислота (хлороводнева/хлоридна к-та). Це сильна одноосновна кислота, що представляє собою розчинений у воді хлороводень. У дорожньому будівництві – один з компонентів емульсованого бітуму (поряд з безпосередньо бітумом, а також водою, емульгатором і стабілізатором), що вводиться в нього в обсязі 0,5-3 % від загальної маси з метою збільшення стабільності емульсії. Іноді замість соляної кислоти тут можуть використовувати або оцтову, або ортофосфорну кислоту.
На сьогодні затребувана катіоноактивна бітумна емульсія для дорожнього будівництва, що складається з бітуму (45-75 %), соляної/оцтової кислоти (0,03-5 %), амінного емульгатора (четвертинної амонійної сполуки, гідроксилвмісного аліфатичного поліаміну, 0,05-4,8 %) і води. З її допомогою поліпшується зчеплення плівки в’яжучого з мінеральним матеріалом. При цьому виключається необхідність додатково задіювати адгезійну добавку. Емульсія залишається високостабільною в процесі зберігання.
Оцтова (етанова) кислота. Органічна сполука, слабка одноосновна карбонова кислота, яка аналогічно, як і соляна, використовується при створенні бітумних емульсій. Кількості, застосування, результат – все, як і в попередньому пункті.
Ортофосфорна (фосфорна) кислота. Ще один замінник соляної кислоти в якості компонента емульсованого бітуму. Застосовується ця неорганічна кислота середньої сили не так часто, але все ж заслуговує на увагу в світлі розгляду зазначеної теми.
Трихлоретилен (трихлоретен). Хлорорганічна сполука, один з найпоширеніших розчинників, застосовуваних при спорудженні дорожніх шляхів. Ефективно очищає робочу техніку, зокрема асфальтозмішувачі й асфальтоукладальники, різні дерев’яні технічні ділянки. Без проблем справляється з оліями, жирами та іншими в’яжучими компонентами.
Ацетон (диметилкетон). Органічна речовина, що представляє насичені кетони. Ще один популярний в дорожньому будівництві розчинник. Технічним ацетоном в кінці зміни промивають бетономішалки і бетоноукладачі.
Толуол (метилбензол). Речовина з розчинювальними властивостями, компонент в’яжучих матеріалів і дорожніх сумішей, що застосовуються дорожньо-будівельними організаціями. З використанням толуолу створюють дорожні фарби, а точніше надають їм робочу в’язкість.
Бензол (бензен). Органічна хім. сполука з найпростіших ароматичних вуглеводнів. У дорожньому будівництві – один із застосовуваних розчинників. Добре розчиняє жири, каучуки, гудрон, сірку, фосфор, йод, натуральні матеріали та ін.
Сольвент. Сукупність толуолу і бензину, що застосовується для розчинення бітумів, каучуків та поліефірамідів. Ефективно знежирює, розчиняє фарбу, задіювану в дорожньому будівництві, а також використовується для реалізації низки інших технологічних завдань.
Ксилол. Ароматичний вуглеводень. Популярний учасник будівельних заходів, які передбачають залучення лакофарбових матеріалів. Сприяє досягненню необхідного рівня в’язкості фарби, знежирює поверхню перед початком малярних робіт, розчиняє полімери та інші сполуки.
Гас. Горюча сукупність рідких вуглеводнів, технічний розчинник, ефективний промивач для усіляких деталей. Найчастіше використовується для отримання нових в’яжучих матеріалів з покращеними властивостями.
Гліцерин. По суті – органічна сполука, найпростіший трьохатомний спирт. За призначенням – добавка для бетонних сумішей, яка використовується, як правило, спільно з пластифікатором. ПАР, покликана зменшувати час змішування головного матеріалу. Ще одна з функціональних можливостей – формування однорідної структури при обробці ґрунтового шару.
Дибутилфталат. Дибутиловий ефір фталевої кислоти, застосовуваний в якості пластифікатора (компонента, що забезпечує еластичність/пластичність). Практика дорожнього будівництва випробувала такий склад комплексного в’яжучого: епоксидна смола + пластифікуюча добавка дибутилфталат + затверджувач поліетиленполіамін. Витрата такого в’яжучого – 1000 г/м².
Каустична сода (гідроксид натрію, їдкий натр). Неорганічна хім. речовина, один з найбільш поширених лугів. Популярна активна добавка до зміцнюваних мінеральними в’яжучими ґрунтових сумішей. Покращує властивості ґрунту, прискорює процес твердіння, підвищує міцність і водостійкість глинистої землі.
Хлорид кальцію (хлористий кальцій). Неорганічна хімічна речовина, що є, по суті, кальцієвою сіллю соляної кислоти. Як і каустична сода, як добавка до ґрунтової суміші прискорює твердіння, підвищує міцнісні показники, водостійкість і зміцнює глинисті ґрунти.
Рекомендації щодо застосування хлористого кальцію:
- для зміцнення ґрунту при низьких температурах, з метою забезпечити можливість подрібнювати і перемішувати ґрунтовий шар, а також запобігти змерзанню цементоґрунту після ущільнювальних заходів;
- при реалізації цементоґрунтової основи/покриття в посуху;
- для догляду за цементоґрунтом, у зв’язку зі збереженням оптимального рівня вологості в шарі укріпленого ґрунту;
- для мікроагрегування і зниження гідрофільності при зміцненні солонцюватих глин/важких суглинків, плюс для створення кращих умов твердіння цементоґрунту;
- для того, щоб підвищити показники міцності кислої та гумусованої піщаної землі.
Також хлорид кальцію може бути цікавий дорожнім організаціям як добротний антилід для обслуговування зимових доріг і ефективний матеріал для контролю пилу. Ця речовина в ролі компонента антиобморожувача утворює на дорожньому покритті липкий шар, подовжує захист від обмерзання, знижує кількісні витрати солі. Під час пиловидалення, при знепилюванні якісно контролює дрібний пил на ґрунтових і щебеневих дорогах, в містах і на автомагістралях, зміцнює й стабілізує дорожнє полотно, робить його чистим і гладким, таким, яке не викликає значних труднощів в обслуговуванні й не вимагає підвищених трудовитрат, мінімізує ризики для здоров’я, пов’язані з впливом пилу, для всіх учасників руху. Крім того, може використовуватися з метою знежирення.
Залізо сірчанокисле (сульфат заліза). Залізна сіль сірчаної кислоти, неорганічний продукт. Функціональне призначення в дорожньому будівництві – поліпшення властивостей ґрунту (інтенсифікація твердіння, підвищення водо- й морозостійкості, зміцнення).
Залізо хлорне (хлорид заліза). Хім. речовина, середня сіль тривалентного заліза і соляної кислоти. Аналогічно задіюється при укріпленні ґрунтів цементом. Хлорним залізом не складає труднощів прискорити твердіння, зміцнити ґрунт, підвищити його міцнісні характеристики, посприяти стійкості до впливу води і низьких температур. Хлорне залізо, як і сірчанокисле, застосовують для зниження гідрофільності та глинястості жирних ґрунтів (глин, суглинків) і для зміцнення гумусованої землі, щоб поліпшити їх властивості та сформувати сприятливі умови для тверднення цементу.
Натрій сірчанокислий (сульфат натрію). Натрієва сіль сірчаної кислоти. Речовина відома як самостійна антиморозна добавка і компонент аналогічних пластифікаторів для бетонних сумішей. Підвищує міцність бетону в 3-4 рази, прискорює його твердіння при низьких температурах. При зміцненні глинистого ґрунту збільшує його міцність і водостійкість.
Рідке натрієве скло (силікат натрію, натрій кремнекислий). Неорганічна речовина, натрієва сіль силікатної кислоти. Функціональні завдання в дорожньому будівництві:
- збільшення міцності та гідроізоляції цементоґрунту;
- поліпшення реології складу дорожньої суміші;
- інтенсифікація твердіння і зниження витрати цементу при зміцненні супіщаних і суглинних, переважно карбонатних, ґрунтів.
Кремнефтористий натрій (фторсилікат натрію). Неорганічна речовина, широко використовувана в дорожньому будівництві. Один з компонентів ґрунтової суміші (поряд з нафтою і водою), призначеної для зміцнення зв’язаного ґрунту. Серед примітних властивостей матеріалів, доповнених натрієм кремнефтористим – висока міцність, стійкість до впливу кислот.
Карбонат натрію (сода кальцинована). Неорганічна сполука, що є натрієвою сіллю вугільної кислоти. Задіюється в процесі активації з метою оптимізації в’яжучих композицій в системі «шлак-базальт-клінкер». Примітний позитивний вплив кальцинованої соди на фізико-хімію складу.
Карбонат калію (калій вуглекислий, поташ). Середня сіль калію і вугільної кислоти. Застосовується при виготовленні бетонних сумішей в якості протиморозної будівельної добавки. Ця сполука сприяє твердненню при низьких температурах, прискорює схоплювання бетоносуміші. За аналогією з хлористим кальцієм/натрієм, використовується для створення та укладання укріпленого ґрунту при t повітря, менше 5 °С, і негативних температурних показниках, для зміцнення важких суглинків, кислого і гумусованого ґрунтового прошарків.
Гашене вапно (гідроксид кальцію). Хім. речовина, що є сильною основою. Застосовується в широкому спектрі дорожніх будівельних заходів, задіюється майже у всіх шарах різних видів доріг. Велику користь вапно гашене приносить основі. З його допомогою зміцнюють ґрунт, підвищують його стабільність, покращують придатність і механіку. Як в’яжучий мінеральний матеріал воно чудово підходить для зміцнення всіх асфальтових споруд, у тому числі доріг, тротуарів, промислових платформ і т.д. Завдяки вапнуванню максимізуються несуча здатність, стійкість до різного роду навантажень і несприятливих атмосферних явищ. Запобігаються такі негативи, як стирання, колійність і передчасне старіння. Матеріал дозволяє економити на покупці дорогих аналогів в плані функціоналу. Незаперечний плюс натурального гашеного вапна як учасника дорожнього будівництва полягає у відсутності забруднення ґрунту та ґрунтових вод токсинами.
Аміак водний (аміачна вода). Азотна сполука, результат взаємодії аміаку та води. У дорожньо-будівельній сфері цей реактив відомий як антиморозна добавка.
На завершення хочемо відзначити: позаяк все перераховане вище є хімією, воно вимагає дбайливого поводження, дотримання техніки безпеки при транспортуванні, зберіганні та застосуванні. Не нехтуйте вимогами, які висуваються до тих чи інших хімічних речовин, не ставте під загрозу здоров’я своє та людей довкола.
Залишилися додаткові запитання щодо хімікатів, застосовуваних у дорожньому будівництві та реконструкції, які можна купити у ПП «Система Оптимум? Ознайомлюйтеся з технічною інформацією та організаційними аспектами у відповідних розділах сайту. При необхідності звертайтеся до наших консультантів.