Сіль технічна для посипання доріг, протиожеледні реагенти
Для когось зима – улюблена пора року, яку з нетерпінням чекають через численні свята, засніжені краєвиди, особливу атмосферу та у зв’язку з багатьма іншими причинами. Хтось зиму, м’яко кажучи, недолюблює і щоразу з приходом холодів прагне, щоб якнайшвидше повернулася тепла пора. Незважаючи на таке відмінне ставлення до зимового періоду, обов’язково знайдуться точки дотику. У позитивному ключі це можуть бути, наприклад, тривалі вихідні, можливість провести більше часу з рідними та близькими людьми. В негативному – покриття доріг та тротуарів снігом і льодом, що суттєво знижує безпеку транспортних засобів та пішоходів. Цей аспект ми з вами і розглянемо у статті. Подивимося на суть проблеми й дізнаємося про можливі варіанти її вирішення.
Як боротися з ожеледицею?
Коли панують морози, завірюхи та снігопади… Коли вуличний термометр сповіщає про зниження температури нижче нуля градусів… Коли все це накладається на інтенсивний рух у містах, на трасах тощо, з кожним новим зимовим сезоном з’являється той самий великий «головний біль». Сніг покриває місця руху автомобілів та пішоходів, снігове покриття ущільнюється, потім підтає, утворюється крижана кірка, на яку знову ж таки випадає сніг і так далі, і все по колу. Якщо комунальні служби не спрацьовують правильно та своєчасно, збільшується кількість дорожньо-транспортних пригод та число відвідувачів у травмпунктах, які не змогли встояти на слизьких тротуарах. Іноді не рятує навіть належне зимовому періоду екіпірування машин та антиковзке взуття. І хоча за роботу беруться муніципальні снігоприбирачі, навіть якщо задіяні великі обсяги снігоприбиральної техніки, мінімізувати негативні ситуації вдається далеко не завжди.
Описана проблема є характерною для багатьох країн, і Україна – не виняток. У різних регіонах для її вирішення практикують відмінні способи. Якщо взяти, до прикладу, Норвегію, там під асфальтом прокладають теплокомунікації. Тротуари Північної Японії підігрівають за рахунок електроенергії. Вулиці фінських та норвезьких міст найчастіше посипають гранітною крихтою, яку з приходом весни прибирають. Незвичайний варіант для боротьби з ожеледицею використовують в американському місті Енкені (штат Айова) – посипання доріг часниковою приправою.
А що ж у нас? Раніше основу антиожеледної боротьби представляв тандем піску й технічної солі. Цей протиожеледний комплекс забезпечував хороше зчеплення з дорожнім полотном та тротуарами. Він доступний, швидко діючий. Пропорцію суміші можна варіювати. Будь-які специфічні умови зберігання суміші солі з піском не потрібні. Але є зворотний бік медалі. Такий матеріал може містити чимало дрібних частинок та глинистих включень, що провокують на дорозі сніжно-піщано-соляне місиво. Якщо ж, з метою подібному запобігти, використовувати чистіший фракційний пісок, ціна продукту збільшиться. Крім цього, після завершення зими пісок, що залишився на дорогах, засмічує зливову каналізацію та забруднює газони. У комунальників виникає потреба очищати водостоки. З інших мінусів: злипання суміші в шматки при t нижче 20 ℃, що погіршує рівномірність розподілу, підвищені норми витрати, порівняно з іншими протиожеледними реагентами, як от із чистими хлоридами. Останні є більш ефективними та найдоцільнішими на сьогодні для боротьби з ожеледицею в Україні.
Протиожеледні реагенти: призначення, види, застосування
Протиожеледними/антиожеледними реагентами (ПОМ) називаються спеціальні матеріали, призначення яких полягає у зменшенні/усуненні ковзання проїзної частини та тротуару, у протидії атмосферним опадам, в боротьбі зі снігом, льодом та ожеледицею. Руйнування льоду відбувається за допомогою хім. реакцій. Активні речовини при дотику до поверхні, що підлягає обробці, плавлять крижану кірку, проходять углиб льоду, руйнуючи його структуру та не допускаючи повторного замерзання. Далі кашу, що утворилася, легко прибрати механічним шляхом. Особливо нескладно завершити процес очищення, якщо обробляється невелика площа, наприклад, власна присадибна ділянка.
Позаяк кількість автомобілів неухильно зростає, рух у містах постійно збільшується, потреба в протиожеледних реагентах як надійному способі максимізації безпеки не підлягає сумнівам. Їхнє застосування актуальне як комунальними службами, так і власниками приватних будинків.
Якими бувають ПОМ?
Вони випускаються різними. Можуть відрізнятися вирішуваними завданнями та актуальними місцями залучення: на дорогах з різними типами покриттів, у парках, скверах та інших зелених ділянках, на пішохідних зонах, тротуарах, у дворах та навіть на дахах для зниження навантажень на конструкції будівель.
За станом антиожеледні продукти бувають твердими (сипкими) і рідкими (розчинами).
За типом дії – фрикційними (натуральними), що ґрунтуються на силі тертя, та хімічними, які забезпечують необхідні реакції між солями як діючими компонентами та опадами, внаслідок чого t замерзання води опускається до показника, який нижчий від природного. До фрикційних належать пісок, граніт та щебінь, до хімічних – головним чином, окремі солі або їх сукупності з різними присадками:
- хлориди калію, натрію та кальцію;
- ацетати амонію, калію і кальцію;
- карбамід та карбамід-аміачна селітра;
- нітрат кальцію й нітрат магнію.
Крім цього, існують комплекси фрикційних та хім. реагентів. Взяти хоча б ту ж згадану вище суміш технічної солі та піску.
Сучасним хімічним протиожеледним реагентам, що містять активні хім. компоненти, відводиться особливе місце, оскільки вони мають цілу низку переваг:
- оптимальні для усунення льоду навіть при екстремально низьких температурах;
- не засмічують каналізацію після закінчення холодного сезону;
- супроводжуються економічним використанням, з огляду на низьку точку плавлення снігу;
- не містять домішок, які не підлягають розчиненню;
- мають зменшену корозійну дію, завдяки зниженій агресивності;
- оперативно плавлять крижані утворення;
- економлять час на приготування робочого матеріалу, чого не скажеш все про ту саму піщано-соляну комбінацію;
- є екологічними.
Якість сучасних ПОМ висока. Виробники підбирають такі пропорції, які дозволяють балансувати користь у боротьбі з ожеледицею та негативи для довкілля. Перед тим, як вийти на ринок, кожен продукт отримує оцінку за ступенем впливу на здоров’я людини, природу (воду, ґрунт, рослини) та комунікації. Для підвищення безпеки споживачеві надається інформація про оптимальну кількість та спосіб використання: скільки хімікату брати і як застосовувати, щоб очищення дороги/тротуару було ефективним та без шкоди для оточення.
Плюс у цьому сегменті досі не припиняються розробки. Виробники постійно вдосконалюють протиожеледні матеріали, роблячи акценти ще на додатковому підвищенні працездатності та екобезпеки. Адже, як відомо, рости завжди є куди.
Основний відсоток складу найпопулярніших антиожеледних реагентів займає хлорид натрію. Доповненням можуть бути хлориди кальцію, магнію, калію та інші сполуки. З хімічних продуктів, у яких переважна частина припадає на один компонент, великий попит мають технічна сіль, хлористий кальцій і хлорид магнію Бішофіт. Якщо розглядати нехімічні варіанти, то на тлі інших яскраво виділяється гранітна крихта. Вона чудово рятує від сильної ожеледиці й коштує доступно, що, в принципі, покриває такий її мінус, як необхідність збирання навесні.
Як вибрати ПОМ?
При виборі протиожеледного реагенту слід враховувати покриття, яке потрібно обробляти, вимоги екобезпеки інфраструктури та температурний режим.
Характеристики продукту, якому варто віддати перевагу, такі:
- низька витрата, що максимізує вигоди використання;
- велика плавильна здатність, що забезпечує ефективне усунення снігу та льоду;
- швидкодія;
- стійкість до негативних температур;
- нескладне застосування;
- оптимальний період зберігання з можливістю завчасних закупівель необхідних обсягів реагенту без побоювання, що той втратить свої властивості.
Застосування протиожеледних реагентів
Технологічний алгоритм використання хім. матеріалів для боротьби з ожеледицею такий:
- визначення норм витрати на основі товщини ожеледиці;
- розкидання реагенту поверхнею з якомога більш рівномірним розподілом;
- прибирання маси, що утворилася;
- підсушування покриття.
Для отримання найкращого результату застосування ПОМ має ґрунтуватися на принципах своєчасності, рівномірності нанесення реактиву та ретельності збирання продуктів руйнування ожеледних утворень.
Зазначимо, що актуальне не лише звільнення від зледеніння, а й його попередження. Останнє, до речі, є найефективнішим і найперспективнішим варіантом застосування хімікатів. Запобігати ожеледиці доцільно в моменти можливого її інтенсивного утворення, зокрема під кінець осені та з настанням весни, коли t навколишнього середовища перебуває в діапазоні -6-0 ℃. В такому випадку антиожеледний реагент, розподілений дорогами і тротуарами заздалегідь, не дає формуватися суцільній ожеледі, що вдвічі скорочує кількість етапів роботи, а відтак знижує трудовитрати.
Сіль технічна як антиожеледний реагент
Сіль технічна, що містить мінімум 96-97 % хлориду натрію (NaCl) – класичний надійний протиожеледний матеріал, один із ключових інструментів боротьби з ожеледицею, спеціальний збільшувач зчеплення коліс із льодом, захисник від підвищеного ковзання. Функціонує за принципом плавлення льоду та створення розсолу, на якому ожеледиця вже не може формуватися. Застигаюча маса набуває антиковзких властивостей. Технічна сіль – матеріал, що найчастіше використовується для посипання автошляхів та тротуарів, з метою видалення обледенілості. Вона чудово запобігає аваріям та травмам пішоходів, що провокуються падіннями на льоду.
На відміну від харчової солі, технічна характеризується більшим помелом і, як правило, збільшеною кількістю сторонніх домішок. Вона дуже концентрована. Колір – білий, але мінеральні компоненти, що є у її складі, можуть давати жовтий, сірий і рожевий відтінки. Запаху не має. Не токсична та не несе небезпеки вибуху.
Основні тех. параметри:
- теплота розчинення при ендотермічній реакції – 1,18 ккал/моль;
- t евтектики – -21,2 ℃;
- масова частка крупинок ∅ до 4,5 мм – 85 %.
Витрата солі для розплавлення грама льоду при t -2, -5, -10 та -20 ℃ становить, відповідно, 0,04, 0,08, 0,16 та 0,285 г.
Головні переваги технічної солі для посипання доріг, тротуарів і пішохідних зон полягають у дешевизні та доступності. Контактуючи зі снігом, вона повністю його розтоплює, у найкоротші терміни усуває обледеніння. Мега ефективна в температурному діапазоні до -15 ℃ й зберігає свої властивості навіть при -30 ℃. Термін її придатності необмежений, що дозволяє використовувати її невитрачені запаси у наступні сезони. Сіль як ПОМ не шкодить здоров’ю. Примітна легкістю визначення актуальних пропорцій та елементарністю застосування, відсутністю потреби залучати дорогу спецтехніку. Функціонально вона перевершує багато інших типів ПОМ. Тому вже давно, активно та успішно використовується у багатьох країнах, де відповідний клімат актуалізує проблему ожеледиці.
Розповідаючи про переваги технічної солі, для повноти картини не можна заплющити очі на недоліки. Якщо після посипання сіль не забирається, а залишається на дорогах і тротуарах, великі її обсяги потрапляють у ґрунт та шкодять рослинам. На додаток вона здатна роз’їдати колеса й кузовні частини автомобілів, псувати взуття пішоходів. Добре, що можна мінімізувати негативний вплив на навколишнє середовище, ретельно дотримуючись рекомендацій з експлуатації.
Для загального ознайомлення: технічна сіль має широкий спектр застосування. Крім ролі антиожеледного реагенту для ЖКГ та дорожніх господарств, вона важлива для будівництва: задіюється при виготовленні силікатної цегли, інтенсифікує гідратацію, схоплювання та усадку цементу. Також застосовується при водопідготовці, в металургії, нафтогазовому комплексі, хімічній, текстильній та целюлозно-паперовій галузях.
Хлорид кальцію для боротьби з ожеледицею
Хлорид кальцію (хлористий кальцій, CaCl₂) технічний з різними модифікуючими добавками – ще один популярний протиожеледний реагент, швидко діючий ПОМ преміум-класу. Випускається у гранульованій або порошкоподібній формі без різких ароматичних параметрів. Має біле забарвлення, можливо, з незначним відтінком. Вміст діючої речовини – 94-98 %.
Цей реагент набув поширення, завдяки високоефективності при дуже низьких температурних показниках. Він чудово працює навіть у екстремальні тридцятиградусні морози, тому активно залучається до обробки доріг та вулиць до -35 ℃.
Плюс хлорид кальцію примітний екологічністю, пролонгованою дією (блокує утворення льоду та налипань снігу до двадцяти годин) і низькою витратою (меншою на третину, порівняно з тех. сіллю), що мінімізує еконавантаження хлоридів на зовнішнє середовище. Завдяки тому, що хлористий кальцій без зволікань проникає в крижану глибину, формуючи розсіл, й дуже швидко, десь за 10-60 хвилин, руйнує (розтоплює) сніг та лід, перешкоджає появі сніжно-крижаного накату, його застосування можливе на будь-якій поверхні. З огляду на повне розчинення, після збирання він не залишає слідів на асфальті та тротуарній плитці, не шкодить бетонним покриттям, підвищує термін експлуатації доріг й інших територій з твердим покриттям. Також не завдає шкоди ґрунту, а навпаки покращує його стан, удобрює кальцієм, активно витісняючи натрій у випадку застосування раніше технічної солі. Безпечний, не проявляє токсичності стосовно людей та тварин. Не формує токсинів у повітряному просторі та стічних водах.
Додаткові переваги можуть забезпечуватися, залежно від присутніх модифікаторів. Так, наприклад, карбонат кальцію сприяє антикорозійному та біофільному ефектам.
Щоб встановити, як і скільки хлористого кальцію використовувати для боротьби зі зледенінням у конкретному випадку, необхідно врахувати температуру та вологість повітря, товщину снігу і льоду, інтенсивність опадів та руху на певній ділянці. Попередньо можна протестувати матеріал на невеликій площі.
Зверніть увагу: хлорид кальцію, щоб запобігти ожеледиці, можна використовувати перед зниженням температури на вулиці та під час снігопаду.
Кальциновані протиожеледні реагенти підходять для застосування як комунальними господарствами, так і приватними громадянами. Останнім достатньо прикупити на сезон лише кілька мішків матеріалу, щоб всю зиму легко та швидко протистояти крижаним утворенням навколо будинку, не турбуючись про свою безпеку. Примітно, що за час зберігання хлористий кальцій не піддається злежуванню при дотриманні мінімальних правил, зберігає 100 % розсипчастість.
Протиожеледний реагент хлорид магнію Бішофіт
Ще один антиожеледний реагент, про який ми хочемо вам розповісти – хлорид магнію/хлористий магній Бішофіт (MgCl₂). Він відомий як один з найефективніших і щадних. Це, мабуть, найбезпечніший ПОМ, який можна уявити. Має вигляд білих лускатих загострених гранул спеціальної форми. Іноді може мати світло-сірий або жовтий відтінок. Є магнієвою сіллю з багатьма мікроелементами. Унікальний природний продукт із дуже прийнятною ціною.
Бішофіт починає працювати відразу ж, як контактує з вологою повітря та льодом. При топленні гранул виділяється тепло, що розплавляє кригу. Матеріал покращено кріпиться на оброблюваній поверхні, завдяки особливій формі частинок. Глибше і пришвидшено проникає у крижану товщу, сприяючи її подрібненню. Виходить маса, що погіршує зчеплення льоду та покритої ним поверхні. Зледеніння руйнується, видаючи при цьому специфічний потріскуючий звук. Після цього настає час збирання снігових накатів та крижаної маси.
Хлористий магній показує чудові результати як бар’єр для утворення льоду. Коли він потрапляє на чисту поверхню, формує плівку-захист, яка протягом наступної доби перешкоджає снігоналипанню й ожеледиці. Тобто виходить такий собі антифриз, що знижує t кристалізації, в порівнянні з водою. Остаточний ефект залежить від кількості опадів: якщо їх не дуже багато – ніякий лід не виникає, якщо ж багато, плюс ще занадто холодно – добре знижується зчеплення з дорожнім покриттям.
Переваги цього протиожеледного продукту численні:
- можливість застосування у широкому охопленні мінусових температур;
- ефективність при t -35 ℃;
- оперативність прибирання снігу, крижаної кірки та накату;
- швидке й глибоке проникнення вглиб льоду з його відривом від дороги (плавлення крижаного шару вп’ятеро вище, порівняно з технічною сіллю);
- підходимість для автомобільних шляхів, пішохідних ділянок, сходів тощо;
- економічність, низька витрата (на 50-60 % менше, ніж у солі);
- непроявляння шкоди для автомобілів та конструктивних дорожніх елементів;
- неруйнування асфальтного полотна, у зв’язку з незамерзанням при попаданні в пори асфальту;
- відсутність руйнівної дії на бетонні покриття, що актуалізує його використання для обробки мостів;
- не забруднення взуття, асфальту, тротуарної плитки;
- найнижча корозійна активність стосовно чорних металів та мінімальний вплив на кольорові;
- екологічність, не шкода, а користь для рослин, неутворення токсинів у ґрунті, повітрі та стоках, безпека для людей і тварин, а відтак можливість використання навіть на територіях лікарень, шкіл й дитячих садків. ПОМ Бішофіт – найбезпечніший із усіх наявних на сьогодні. Може використовуватися без обмежень.
На цьому, мабуть, можна закінчити розгляд питання про протиожеледні реагенти. Чим і як боротися з льодом на дорогах і тротуарах, ясно як білий день. Що залишається? Правильно! Успішно застосовувати отримані знання на практиці, аби морозна снігова зима приносила лише радість і нічого, окрім неї.