Чим посипають дороги та вулиці взимку в ожеледицю
Чим посипають дороги взимку
Розгляд питання, чим посипають дороги взимку, є актуальним з багатьох причин.
По-перше, слід розуміти, які небезпеки спричиняє накопичення атмосферних опадів у вигляді крижаної кірки на дорогах, тротуарах та інших поверхнях. Ризики максимізуються і для пішоходів, й для автомобілістів. Посковзнутися, впасти, спровокувати ДТП – все це може мати вкрай негативні наслідки для усіх учасників дорожнього руху, їхнього здоров’я та життя. З цього, власне, випливає потреба вживати відповідні антиожеледні заходи. Причому не для галочки, а з досягненням максимальної ефективності.
По-друге, ці заходи можуть реалізуватися за допомогою різних матеріалів, кожен із яких – зі своїми плюсами та мінусами. Вибір реагентів, застосовуваних під час ожеледиці, в наш час чималий. Крім того, як кожен із них здатен справлятися з ожеледицею, значення мають додаткові якості, на кшталт впливу на взуття і одяг пішоходів, на колеса, металеві елементи й лакофарбові покриття автомобілів, здоров’я людей, якість дорожніх поверхонь тощо.
По-третє, досить важлива економічна складова, оскільки різні засоби від ожеледиці мають варіативну вартість, що особливо відчувають комунальні служби при великих, наприклад міських, обсягах закупівель.
Сучасний вибір протиожеледних реагентів не вичерпується двома-трьома найменуваннями. Вибирати є з чого. Знайти те, що влаштує у всіх значеннях, реально. Але для цього необхідно добре орієнтуватися, що саме є і на що кожен з робочих матеріалів здатний. Готові з’ясувати, що може використовуватися для посипання доріг та вулиць у зимовий період? Хочете розібратися з цим питанням до дрібниць і, може, вже шукали якусь інформацію на сайтах, в соціальних мережах чи інших джерелах, але так і не знайшли все необхідне? Чудовим рішенням стане ознайомлення із подальшою інформацією.
Популярні антиожеледні реагенти: основні групи та найменування
За принципом дії всі засоби для протистояння зледенінню поділяються на:
- фрикційні. Діють максимально просто, базуючись на силі тертя. Сюди належать природні матеріали, насамперед пісок, гранітна крихта та щебінь;
- хімічні. Компоненти, включені до складу таких матеріалів, вступають у реакції з атмосферними опадами. В результаті температура замерзання води знижується до показників, менших за природні. Це продукти, створені синтетичним шляхом (хлориди магнію, кальцію та натрію у поєднанні з присадками). Вони, своєю чергою, підлягають поділу на рідкі, тверді та змочені;
- фрикційно-хімічні. Реагенти, які працюють за об’єднаним принципом, характеризуються комплексною дією двох перших груп.
У різних країнах в боротьбі з ожеледицею використовуються варіативні способи та матеріали для посипання доріг і тротуарів. Орієнтовний перелік більш та менш популярних з них виглядає так:
- технічна сіль;
- пісок;
- гранітна крихта;
- хлорид магнію;
- хлорид кальцію;
- галіт;
- карбамід;
- нітрат кальцію;
- нітрат магнію;
- ацетат амонію;
- ацетат натрію.
Також затребувані поєднання відразу декількох матеріалів.
З року в рік все більший попит існує на сучасні протиожеледні розробки з підвищеною безпекою впливу на довкілля. В основі їх дії лежить те, що t замерзання води, в якій розводяться хлориди та ін. солі, значно нижча, ніж у природних опадів. Сильна плавильна здатність досягається, завдяки ретельно продуманим формулам і максимально розумному співвідношенню складників. У результаті антиожеледні продукти нового покоління не дають формуватися ожеледиці, налипати льоду і снігу на дорожньому покритті та тротуарах, максимізують надійність зчеплення за будь-якої погоди.
До речі, актуальність застосування того чи іншого матеріалу може змінюватися, залежно від місця, де розташовується оброблювана поверхня. Рідкі й тверді реагенти можуть бути різними для присадибних ділянок, пішохідних зон, місць зелених насаджень, доріг, швидкісних трас тощо.
Реагенти для посипання доріг в Україні, їх плюси та мінуси
З усього розмаїття існуючих засобів від обмерзання у вітчизняній практиці найбільш поширене застосування сукупності пісок + сіль. Обсяги матеріалу, які опиняються у розпорядженні комунальних служб перед морозами та снігопадами, досить значні. На них виділяються чималі кошти з міського бюджету. Чи справляється зі своїм завданням такий реагент? Чи є виправданим витрачання грошей на його закупівлю? Висновки робіть самі.
Піщано соляна суміш – найекономічніший спосіб боротися з ожеледицею. І сіль, і пісок не важко придбати, не доводиться довго шукати постачальників. Іншими словами, на придбання такого комплексного антиожеледного продукту доводиться витрачати найменше грошей та часу.
Чи ефективно справляється поєднання зазначених реагентів зі своїм завданням? Досить ефективно, якщо температура навколишнього повітря трохи нижча за нуль. Але якщо морози сильні (-15 ℃ і більше), сіль не приносить користі, а ось пісок непогано мінімізує ковзання.
Руйнуючи крижану кірку, сіль та пісок агресивно діють і на автомобілі, провокують корозію на металевих ділянках. Вилітаючи з-під коліс, вони здатні потрапляти на різні технічні деталі, призводячи до їх поломок і в результаті стаючи причиною дорогих ремонтів. Шкідлива піщано-сольова суміш і для тротуарної плитки, й для вуличних тварин, і для взуття пішоходів.
Також до мінусів можна зарахувати необхідність залучати додаткове обладнання та ємності для компонування реагентів.
Проте сильно демонізувати використання технічної солі й піску ми б не стали. Так, ця сукупність має і плюси, і мінуси. Але якщо не переборщувати, негативи можна скоротити. А такі позитивні аспекти, як доступна ціна, економія палива та працересурсів, з огляду на незастосування снігоприбиральної техніки, завжди залишаються актуальними.
Специфіка посипання доріг технічною сіллю
Вище ми трохи торкнулися цієї підтеми. А зараз давайте акцентуємо увагу саме на солі. Основна перевага зазначеного матеріалу аналогічна – невисока вартість. Просто взяти кілька мішків солі та розсипати в потрібних місцях, куди оперативніше, ніж усувати тонни снігових накопичень.
За складом технічна сіль – те саме, що й харчова (хлорид натрію), але з різницею в ступені очищення та наявності домішок. Сіль допомагає швидко вирішувати таку проблему, як очищення від снігу і льоду доріжок для пішоходів та проїжджої частини. Безпека руху зростає. Простота залучення матеріалу – поза сумнівом.
Недолік хлориду натрію полягає у втраті форми під впливом довкілля. Тане сніг – тане та розчиняється у воді сіль. Актуалізується повторне використання антильоду, витрати підвищуються. До того ж, тала солона вода негативно впливає на рослинний світ. Не є винятком шкідливий вплив на лапи тварин і на навколишнє середовище загалом. Цей реагент не повною мірою відповідає екологічним нормам, але якщо його використовувати, згідно з усіма рекомендаціями, ризики для природи можна мінімізувати.
Знову ж таки, коли посипають сіллю, це згубно позначається й на металі. Сольова обробка доріг небезпечна не тільки для металевих днищ автомобілів, але й для всіх інших виробів, конструкцій із металу, з якими відбувається контакт.
Незважаючи на існуючі мінуси, технічну сіль досі використовують. Ба більше, вона залишається одним із найпопулярніших варіантів боротьби з ожеледицею.
Пісок як протиожеледний реагент
Пісок, поряд із сіллю, є здавна використовуваним та поширеним рішенням проти ожеледиці. Він доступний у різних регіонах, коштує порівняно недорого і працює в будь-яких температурних умовах. Завдяки інертності пісок якісно знижує ковзання автомобільних транспортних засобів та покращує зчеплення з дорожнім покриттям. Примітний абсолютною екологічною нешкідливістю, оскільки походження має природне, чого не скажеш про різні хімічні реагенти. Пісок – найбільш бюджетний спосіб боротися з ожеледицею і завжди рятує, якщо немає грошей на придбання сучасних протиожеледних реагентів.
Застосування піску для посипання вулиць та доріг може реалізовуватися у чистому вигляді та, як уже згадувалося, в сукупності із сіллю. Цей мінерал просто рівномірно розкидається по потрібних поверхнях. Відтак легкість використання також можна зарахувати до переваг цього антиожеледного продукту.
Що стосується недоліків… Пісок, як і сіль, налипає, зокрема на взуття, а з ним заноситься в будинки, магазини, офіси та інші приміщення. Навесні ж, коли настає час танення снігу, пісок переміщається з доріг у зливові каналізації, засмічуючи їх. Ці недоліки ставлять під сумнів доцільність використання піску у боротьбі з ожеледицею.
Але якщо все ж таки прийнято рішення саме на користь піску, слід обов’язково врахувати його якісні параметри. Якщо у його складі буде присутньо багато глинистих компонентів, навесні дороги «потішать» утвореною через це мильною юшкою. Якщо будуть великі камені, підвищиться ризик травматизму людей та пошкодження автомобілів. Тож оптимально використовувати пісок середньої або великої фракції, в якому відсутні каміння та глинисті включення. Такий матеріал досить ефективно показує себе в протистоянні з льодом на дорогах.
Хлорид магнію і його застосування для боротьби з ожеледицею
Якщо розглядати сучасніші антиожеледні реагенти, на тлі інших яскраво виділяється такий реактив, як хлорид магнію (магній хлористий, бішофіт). Сьогодні він переважно застосовується в США, але поступово практика його залучення поширюється й на інші країни.
За своєю суттю це магнієва сіль із різними мікроелементами у складі. Як працює? Взаємодіючи зі снігом та льодом, оперативно плавить їх тонкі верхні шари, поступово проникає вглиб, у шари з більшою щільністю та товщиною, де аналогічно добре виконує розпушування. Це призводить до погіршення адгезії льоду, завдяки чому можна без проблем прибрати все зайве.
Серед переваг хлориду магнію вважаємо за необхідне акцентувати увагу на таких аспектах, як:
- екологічність, а відтак можливість використовувати для боротьби з льодом на територіях, де ставляться особливі вимоги, зокрема у дворах дитячих садків, шкіл та інших навчальних закладів, біля будівель охорони здоров’я, медустанов, як от лікарень та ін.;
- високоефективне запобігання утворенню крижаної кірки, з огляду на наявність якостей антифризу. Якщо порівняти зі звичайною водою, то реагент, що розглядається, кристалізується при більш низькій температурі;
- комплексна робота, а саме протистояння формуванню льоду при незначних опадах + погіршення його зчеплення з асфальтом у люті морози;
- тривала дія (посипавши доріжки хлористим магнієм раз, можна забезпечити необхідний ефект на всю зиму, в обхід повторних антиожеледних обробок).
Тепер про недоліки. Загалом їх два. Перший полягає в існуючій небезпеці при попаданні на шкіру та в очі. Другий – у реагуванні з металами, а відтак ймовірності пошкодження металевих поверхонь. І те, й інше можна нівелювати, реалізуючи акуратне поводження з протиожеледним матеріалом.
Можливі поєднання антиобморожувачів
Найпоширеніше – вже згадане вище поєднання пісок + сіль. Компоненти з’єднують у рівних пропорціях та посипають дороги для попередження формування на них крижаної кірки. Приготування робочого матеріалу вимагає дотримання точного співвідношення між використовуваними складниками. Також важливим є контроль їх якості.
Завдяки комплексному поєднанню піщано соляна суміш має подовжений період використання. А ще обидва продукти недорогі та доступні, що часто й пояснює вибір на їхню користь.
Іноді сіль може змішуватися не з піском, а із попелом. Якщо в будинку є грубка, то це дуже непоганий варіант. Гарячий попіл топить лід, роблячи його пористим, а отже, не таким слизьким. Холодний, за аналогією з піском, виступає протиковзним шаром. Мінуси застосування холодного попелу – такі самі, як у піску. Згодом на поверхнях, що обробляються, утворюється бруд, який розноситься по двору і заноситься в приміщення. Також попіл з настанням весни сам по собі нікуди не зникає, сформований наліт потрібно прибирати.
Матеріали для антиожеледного посипання вулиць у європейській практиці
Важливе питання для розуміння загальної картини – чим посипають вулиці взимку у Європі? Чи використовують там такі самі матеріали, як у нас в Україні, чи таки боротьба з ожеледицею має якісь особливості?
Почнемо з того, що в багатьох європейських країнах офіційно заборонено обробляти дорожнє полотно сіллю. В основі заборони лежить цілком раціональне пояснення. Засолювання ґрунтів та корозійне ураження автомобілів суттєво перевищують можливі вигоди у вигляді покращення умов для пересування.
В європейських країнах вважають за краще йти одним із трьох шляхів:
- Узагалі не використовувати реагенти. Чітко фіксувати прогнози погоди, вчасно чистити вулиці від снігу та льоду, залучаючи достатню кількість снігоприбиральної техніки.
- Застосовувати для боротьби з льодом природні матеріали на кшталт бурякового соку, який дуже добре плавить зимові утворення, хоч і не в сильні морози.
- Боротися зі снігом та льодом за допомогою кам’яної крихти. Ось чому найчастіше віддають перевагу при посипанні доріг у Європі. Це екочистий матеріал, стійкий до опадів, який ефективно перешкоджає ковзанню та підходить для багаторазового використання. Відсів щебеню або інша невеликих розмірів кам’яна фракція наноситься на сніговий/крижаний шар узимку, а навесні збирається, промивається і вже готова до подальшого застосування. Якщо сніг лежить всю зиму, а періодично випадає знову та закриває шар нанесеної кам’яної крихти, її розкидають повторно.
В Америці, до слова, на відміну від Європи, але так само, як і в Україні, нерідко використовують для посипання доріг сіль та інші розглянуті вище реагенти. Правда, в пошуках більш примітних рішень для протистояння заледенінню доріг там часто експериментують і вдаються до досить цікавих методів. В інтернеті, зокрема у соціальних мережах, можна натрапити на дуже оригінальні випадки. Наприклад, у Вісконсині використовують сирний розсіл, в Анкені (штат Айова) якось застосували сукупність кухонної солі та сушеного часнику. А в деяких американських містах сіль компонують із патокою, тим самим покращуючи фіксацію хімікату на дорожньому покритті та знижуючи його агресивність.
Так, навіщо і чим посипають дороги взимку дорожньо-експлуатаційні служби й приватні особи, вважаємо, з’ясували. Залишилося визначитися, який матеріал найбільше підійде у конкретному випадку, з урахуванням вимог, масштабів застосування та інших експлуатаційних нюансів. Використання правильного реагенту – запорука спрощення робіт з прибирання крижаних та снігових нашарувань з поверхонь доріг та вулиць, чудовий спосіб уникнення небезпечного ковзання. Тож бажаємо вам зробити правильні висновки. Ну а якщо захочете додатково отримати професійну консультацію на тему, зверніться до фахівців компанії «Система Оптимум». Ми це питання вивчили від А до Я. І ми маємо для вас максимально ефективні рішення. Звертайтеся!