Чи можна змішувати тосол та антифриз?

Чи можна змішувати тосол та антифриз?
Чи можна змішувати тосол та антифриз – досить поширене запитання, відповідь на яке важливо знати кожному автомобілісту. Чому? Тому що система охолодження двигуна, яка, власне, і передбачає застосування охолоджувальної рідини – це одна із надважливих частин автомобіля, що безпосередньо впливає на його продуктивність та довговічність. Помилки у виборі або використанні ОР можуть призвести до серйозних поломок, тому потрібно розібратися в цьому питанні достеменно.
Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що таке тосол, а що собою являє антифриз, у чому різниця між цими охолоджувальними рідинами. З’ясуємо, чи можливе змішування цих двох автомобільних продуктів і що буде, якщо все-таки вирішити їх поєднати. Поговоримо про варіанти, ризики та можливі наслідки, а також про альтернативи. Одним словом, детально розберемо всі нюанси, щоб у вас більше ніколи не виникало непорозуміння про можливість змішування тосолу та антифризу.
Що таке тосол та антифриз?
Почнемо, звісно ж, з азів. А саме: що таке тосол та антифриз? І те, й інше представляє охолоджувальні рідини – надважливі складники забезпечення надійної роботи двигуна. Використовується для запобігання перегріву двигуна та захисту системи охолодження від корозії. Обидва ці продукти мають схожі функції, але відрізняються складом та деякими експлуатаційними характеристиками.
Тосол – це різновид ОР, розроблений ще в СРСР. Торгова марка з радянських часів, що поєднує різні технічні рідини для автомобільної й машинобудівної галузей. Основним компонентом тосолу є етиленгліколь, з’єднаний з дистильованою водою і доповнений спеціальними присадками для запобігання корозії та піноутворення. Тосол розрахований на використання в автомобілях відповідного виробництва та адаптований до суворих кліматичних умов. Синій може застосовуватися за температури до -40 ℃, а червоний – до -65 ℃. Сподіваємося, тут усе зрозуміло. А як щодо антифризу?
Антифриз – це більш загальний термін, що позначає всі охолоджувальні рідини, зокрема й тосол (тобто другий є різновидом першого). Однак сучасні антифризи мають покращену структуру та застосовуються в автомобілях будь-яких марок. Вони можуть бути виготовлені на основі етиленгліколю або пропіленгліколю, а також містять пакети органічних і неорганічних присадок для підвищення експлуатаційних характеристик: захисних, плівкоутворювальних, антипінних, протикавітаційних, антикорозійних та ін.
Слід зазначити, що є варіативні класифікації сучасних антифризів, засновані на стандартах якості. Можливість їх застосування у тому чи іншому випадку узгоджується з виробниками авто в результаті випробувань та тестів на машинах різних марок (Skoda, Seat, Audi, Ford та ін.). Чи не найпопулярнішим із цих класифікацій є поділ від Volkswagen: охолоджувальні рідини стандартів G11, G12 і G13. Саме ці позначення слід враховувати при виборі антифризу, а не, як довгий час вважалося, його колір.
G11 і G12 – це ОР, що виробляються, як і тосол, на основі етиленгліколю, а ось продукти стандарту G13 виготовляються вже із пропіленгліколю. У всіх випадках базовий компонент розбавляється дистильованою водою і доповнюється власним пакетом присадок, подібним за призначенням, але інакшим за хім. складом.
Чому виникає питання про змішування тосолу та антифризу?
А дійсно, чому? Одне й інше – охолоджувальні рідини, що ефективно виконують свою роботу. Обидва виготовляються з двоатомного спирту, переважно з етиленгліколю. Начебто немає жодних передумов турбуватися з приводу того, що заливати в систему охолодження. Здавалося б, що є в доступі, те й можна використовувати. Адже теоретично різні етиленгліколеві продукти мають змішуватися без проблем. Та й етиленгліколево-пропіленгліколеві суміші по ідеї не повинні «кусатися», у зв’язку зі спорідненістю базових інгредієнтів. Але не все так просто, як здається на перший погляд. Читаючи далі, ви дізнаєтеся чому, у чому можуть полягати нюанси. А зараз розберемося, звідки ж береться потреба у змішуванні.
Хтось може запитати: невже складно переглянути рекомендації автовиробника й дотримуватися їх, не створюючи собі проблем? Нескладно, але є низка причин, що іноді спонукають автомобілістів йти іншим шляхом.
Часті причини змішування
Найчастіше висновки, що можна змішувати тосол з антифризом, приходять з таких причин:
- Нестача однієї з рідин. Багато автомобілістів потрапляють у ситуацію, коли рівень охолоджувальної рідини раптово падає (витік через прокладку термостата, поломка трубки повернення в розширювальний бак або інше), і під рукою немає тієї ж марки або типу продукту, що вже залитий в систему. Тоді заливають те, що є.
- Незнання відмінностей. Деякі автовласники помилково вважають, що тосол і антифриз – це повністю і завжди те саме, просто синонімічні назви одного матеріалу, і тому допускають їх змішування.
- Прагнення до економії. У спробі зекономити кошти, автомобілісти змішують залишки тосолу та антифризу, замість того щоб купити нову порцію однієї з рідин.
Міфи про змішування охолоджувальних рідин
Навколо охолоджувачів існує чимало міфів. Їхня вагома частина припадає саме на аспекти, що стосуються змішування:
- однаковий склад. Існує думка, що тосол та антифриз стандартів G11 та G12 можна змішувати, оскільки вони виробляються на основі етиленгліколю. Однак це спрощене уявлення ігнорує відмінності у присадках. Речовини, що входять у різні пакети, можуть мати хімічні склади, котрі кардинально відрізняються, тим самим призводити до небажаних реакцій. У кращому випадку якийсь компонент просто не виконає своєї функції. Хоча і це погано, оскільки нівелюється захист системи охолодження. У гіршому через такі взаємодії не є винятком утворення нерозчинних сполук, засмічення ними патрубків та отворів системи, як результат, виведення з ладу важливих деталей;
- спільний колір. До червоного антифризу заливаємо червоний, до синього – синій тощо. Все просто. Сумісність буде забезпечена за колірною ознакою – і жодних складнощів. А от якщо кольори відрізняються, змішувати в жодному випадку не можна. Міф, який на практиці зустрічається досить часто. Якщо раніше колір був ключовим фактором у виборі ОР, то сьогодні за таким принципом в систему охолодження можна залити матеріали, що дуже відрізняються між собою. Багато автовиробників відійшли від досвіду колірної ідентифікації, роблячи акценти на складі, особливо на присадках. Часто за допомогою барвника створюється хіба що ілюзія приналежності до того чи іншого стандарту. Також таким чином може сигналізуватися потенційна небезпека продукту, що характерно для будь-якої ОР, або привертатися увага покупця. У будь-якому випадку колір – це просто вибір виробника, що ніяк не інформує ні про якість, ні про склад. Тож орієнтуватися на цей параметр рідини, вирішуючи питання можливості змішування – ще та лотерея;
- безпека змішування, якщо воно не глобальне. Якщо долити трохи, то можна. Дехто вважає, що невелика кількість однієї рідини в іншій не зашкодить системі охолодження. На практиці це все ж таки може призвести до проблем. Причина криється все в тому ж – у складі. Неважливо, які обсяги різних присадок поєднуються, важлива саме їхня різниця. Навіть невелика кількість несумісної хімічної речовини, що потрапила в раніше залитий антифриз, здатна неабияк нашкодити;
- незначний вплив. Досить поширений міф. Якщо перефразувати, то він звучить так: змішування впливає тільки на колір рідини, але не на її властивості, а яка там різниця, якого кольору матеріал перебуває в розширювальному бачку. Це хибна думка, оскільки, пам’ятаємо, змінитися може далеко не лише колір, а й хімічна структура, а цього допускати в жодному випадку не можна.
Чи можна змішувати тосол з антифризом?
Якщо подумати, ви, звичайно, можете змішати тосол з антифризом. Якщо ухвалили таке рішення і готові ризикувати – будь ласка. Ніхто не заборонить вам це зробити. Але чи варте воно того? Будьте готові, що щось може піти не так, що рідини виявляться несумісними, що існує ймовірність шкоди для двигуна та охолоджувальної системи. І пам’ятайте: ваш автомобіль – це ваша відповідальність. Ремонтувати (платити за ремонт), якщо щось трапиться, доведеться теж вам.
Якщо все ще схиляєтеся до думки допустити змішування, врахуйте хоча б таке: обидві рідини – і та, що вже є в системі, й та, котра планується на дозаливання, повинні належати до спільного класу. Можливість змішування різних ОР (і тосолу зокрема) здебільшого визначається сумісністю присадок, їх найменувань, що входять в пакет, а також їх кількістю, балансом, що сприяє синергетичному антикорозійному ефекту. Порушивши оптимальне співвідношення, ви серйозно ризикуєте значно погіршити властивості антифризу.
Розглянемо можливість змішування тосолу з різними класами антифризів:
- тосол та G11. Якщо з чим і поєднувати тосол, то це з антифризом G11. Обидва продукти походять приблизно з одного часового проміжку. Ба більше, радянська ОР була розроблена саме як альтернатива G11. І те, й інше має етиленгліколеву основу. В обидвох рідин – майже аналогічні захисні склади;
- тосол та G12. Змішування цих матеріалів небажане, оскільки вони мають суттєві відмінності у пакетах присадок. Так, основа у них однакова, етиленгліколева, але добавки з великою ймовірністю можуть нейтралізувати дію одна одної або вступити в хімічний конфлікт. Якщо іншого виходу немає і терміново потрібно їхати, змішати можна, але яка саме поведінка буде в присадок у кожному конкретному випадку, передбачити не зможе ніхто;
- тосол та G13. Той випадок, коли змішуванню слід сказати категоричне «ні», якщо вам не начхати на стан охолоджувальної системи автомобіля. Ці дві рідини не сумісні, змішувати їх між собою забороняється. В такому випадку не є винятком негативна взаємодія не тільки присадок, але й етиленгліколю з пропіленгліколем. Що вийде на виході, хто його знає, але точно нічого хорошого.
Вплив на двигун та систему охолодження
Змішування тосолу та антифризу з несумісними складами здатне призвести до значних проблем, що можуть повпливати як на довговічність двигуна, так і на стабільність роботи системи охолодження. Велика ймовірність таких небажаних наслідків:
- погана робота охолоджувальної системи. Присадки, що входять в структуру тосолу та антифризу, розробляються з урахуванням їхньої індивідуальної дії. При змішуванні вони можуть вступити в реакцію один з одним, призводячи до змін хімічного складу антифризу, що небезпечно випаданням осаду і зниженням ефективності охолодження. Забиваючи канали радіатора, цей осад погіршує циркуляцію рідини, що закономірно згубно позначається на роботі системи;
- перегрів двигуна. Логічний негативний наслідок, котрий плавно витікає з попереднього. Система не функціонує так, як треба. Змінені характеристики рідини (нехарактерна в’язкість, надмірне піноутворення та ін.) не дозволяють їй як слід відводити тепло від двигуна. Теплообмін між двигуном та радіатором стає менш ефективним. Це суттєво підвищує ризик перегріву двигуна, особливо при високих навантаженнях;
- корозія системи охолодження. За несумісності компонентів, добавки, що запобігають корозії та утворенню накипу, втрачають свої властивості. Це збільшує ризик руйнування внутрішніх металевих поверхонь системи охолодження. Прискорюється корозія металів, з яких здійснено виготовлення радіатора, трубок та інших елементів. В результаті знижується термін їхньої служби та збільшуються витрати на ремонт;
- зношування водяного насоса. Несумісність рідин також може підвищити навантаження на водяний насос, через що він швидше зношується. Це особливо небезпечно під час тривалих поїздок, коли насос працює на максимальних обертах.
Таким чином, змішування тосолу та антифризу не тільки знижує ефективність охолоджувальної рідини, але й здатне призводити до серйозних поломок. Уникнути цього можна, суворо дотримуючись рекомендацій автовиробників і використовуючи лише сумісні рідини.
Рекомендації виробників автомобілів
Більшість виробників автомобілів не рекомендують змішувати охолоджувальні рідини різних типів і марок. Це пов’язане з тим, що кожен продукт має унікальну сукупність інгредієнтів, адаптовану під певні умови експлуатації. До структури антифризів різних брендів можуть входити найрізноманітніші комплекси добавок, органічних і неорганічних, як класичних для цієї групи продуктів, так і нового покоління. Змішування, як ми вже не раз згадували, загрожує різним ступенем погіршення властивостей антифризу, що несе неабияку небезпеку для охолоджувальної системи і двигуна. Тож будь-який автовиробник скаже вам, що найкращий варіант, якщо потрібен долив – застосовувати ту ж рідину, що вже залита в систему.
Орієнтування на рекомендації виробника – 100 % правильний підхід до справи. Вибираючи антифриз для свого авто та приймаючи рішення щодо можливості змішування різних матеріалів, орієнтуйтеся на вимоги керівництва з його експлуатації. Сервісна книжка – на допомогу. У ній виробником надається вся необхідна інформація щодо застосування автомобільних рідин, яка йому відома. У ній ви завжди можете подивитися, яка марка антифризу рекомендована в результаті успішних тестів та випробувань, які нюанси можливі у випадку з тими чи іншими продуктами. Або, як варіант, у сервісній книжці може бути вказаний клас відповідної охолоджувальної рідини. А на упаковці антифризу нерідко можна побачити інформацію про те, чи є несумісність з іншими ОР, і якщо так, то з рідинами яких класів саме.
Що буде, якщо змішати тосол і антифриз?
Змішування тосолу та антифризу може здатися зручним рішенням в екстреній ситуації, однак такий крок несе в собі серйозні ризики. Він може призвести до негативних наслідків для системи охолодження автомобіля і до супутніх проблем, а може й не призвести. Тут все залежить від того, з яким саме антифризом змішувати тосол. Значення має не лише те, яке число йде після літерного позначення «G», а й, зокрема, те, мінеральний це антифриз, органічний чи лобридний. А також те, якими присадками збагачено рецептуру конкретного виробника. Одним словом, нюансів, що визначають кінцевий результат, є чимало. Тож чи варто ризикувати?
Щоб підсумувати, наведемо перелік ймовірностей, які характерні для такого змішування, запобігти котрим не так вже й просто, якщо в подробицях не розібратися, що до чого. Що буде, якщо змішати тосол з антифризом – ви повинні знати про всі можливі ризики і лише на основі цього приймати остаточне рішення.
Ризики та можливі наслідки
Несумісність компонентів цих рідин здатна порушити роботу системи охолодження, що негативно позначиться на двигуні. Щоб уникнути дорогих поломок, важливо розуміти можливі наслідки такого поєднання:
- утворення нерозчинного осаду та забруднення системи з подальшим забиттям каналів радіатора охолодження та його поломкою;
- збільшені навантаження на водяний насос, необхідність йому працювати в умовах нестабільного тиску та циркуляції, як наслідок, інтенсифікація його виходу з ладу;
- піноутворення в охолоджувальній системі, що критично впливає на ефективність охолодження, перешкоджає нормальній циркуляції рідини та погіршує теплообмін;
- неефективне охолодження через зміну теплопровідності рідини, що загрожує перегріванням та пошкодженнями двигуна (деформацією ГБЦ, задирками на поршнях і циліндрах, дефектами на ковпачках клапанів та маслознімних кільцях…);
- корозія таких технічних ділянок, як радіатор, трубки, котрийсь патрубок та інші металеві частини, осад і підвищене навантаження на систему охолодження, що в комплексі призводить до протікань, зниження захисних властивостей та скорочення терміну служби всіх її компонентів.
Як правильно замінити тосол або антифриз без змішування?
Щоб уникнути змішування та його негативних наслідків, особливо якщо доливати необхідно більше третини об’єму, найкраще здійснювати повну заміну ОР. Її правильне виконання можливе за дотримання таких дій:
- попередньо підготувати авто до процедури (поставити машину у зручному місці, заглушити мотор і дати йому повністю охолонути, підняти капот);
- злити старий відпрацьований продукт із системи охолодження (відкрити зливний кран радіатора та дати всьому антифризу витекти у заздалегідь підготовлену тару);
- помити систему очищеною водою або спеціальним розчином для очищення (залити очищувальний матеріал всередину, запустити мотор і дати йому попрацювати 10-15 хвилин, заглушити машину й усунути очисник з системи), за потреби повторити очищення таку кількість разів, яка забезпечить витікання з системи чистої прозорої субстанції;
- заправити свіжий антифриз, що відповідає вимогам вашого автомобіля (поступово влити нову ОР через горловину теплообмінника або компенсаційного резервуара до досягнення необхідного рівня);
- прокачати систему, щоб видалити повітряні пробки і тим самим забезпечити рівномірне охолодження двигуна (запустити силовий агрегат для функціонування на холостому ходу та увімкнути обігрівач на максимум, час від часу збільшувати оберти). У процесі прокачування також важливо контролювати рівень антифризу та за потреби здійснювати його доливання;
- вимкнути мотор й закрити кришку радіатора/розширювального бачка.
Важливо! Щоб уникнути несподіваних проблем і не знати, що робити в ситуації, коли рівень ОР недостатній, а під рукою немає необхідного матеріалу, просто періодично контролюйте об’єм охолоджувальної рідини. Оптимально – кожні 5-7 тис. км. А у випадку виявлення нестачі своєчасно доливайте відповідний антифриз або тосол у систему, і так, поки доливання буде актуальним. Коли ж термін використання матеріалу закінчиться (як правило, цей період становить 1-3 роки), не намагайтеся щось винаходити та хитрувати, просто заплануйте та здійсніть повну заміну. Так буде надійніше та безпечніше.
Сподіваємося, ознайомившись з нашим матеріалом, ви розставили для себе всі крапки над «і» у питанні, чи можна мішати тосол з антифризом. Намагайтеся не нехтувати тим, що змішування цих рідин здатне призвести до серйозних проблем у системі охолодження автомобіля. А це вже чимала причина, щоб так не робити. Правильно підбирайте охолоджувальні рідини та дотримуйтеся рекомендацій виробників. Пам’ятайте, що за потреби заміни рідини краще повністю злити стару та залити нову, котра підходить за характеристиками. Такий підхід забезпечить довгу та надійну роботу вашого автомобіля.